رپورتاژ

۷ علت یخ نزدن محفظه فریزر در یخچال

۷ علت یخ نزدن محفظه فریزر در یخچال

علت خرابی و یخ نزدن محفظه فریزر در یخچال یکی از عمده ترین سوالاتی است که کاربران زیادی به دنبال پاسخ آن هستند .
به عنوان یک قاعده، کاربران کمتر به محفظه فریزر یخچال توجه می کنند ، به همین دلیل اغلب دیرتر متوجه خرابی هایی می شوند که در آن محفظه یخچال کار می کند، اما فریزر یخ نمی زند و فقط زمانی که حجمی از یخ آب  شده روی زمین تشکیل می شود متوجه مشکل می شوند.
این وضعیت، ناخوشایند است و نیاز به اقدام فوری دارد. به خصوص اگر محفظه فریزر گرم باشد و ایمنی مواد غذایی زیر سوال باشد. اما قبل از تماس با تعمیرکار، باید مطمئن شوید که خرابی وجود دارد.

در صورت یخ نزدن محفظه فریزر در یخچال ، ابتدا باید چه چیزی را بررسی کنیم؟

گاهی اوقات، فریزر نه به دلیل خرابی خود دستگاه، بلکه به دلیل بی توجهی ساده کاربر در حین کار، یخ نمی زند. قبل از صدور حکم خرابی برای دستگاه خود، حتما به تنظیمات ترموستات نگاه کنید . موقعیت بهینه که در آن هر دو محفظه نرمال هستند و بار زیادی روی موتور وجود ندارد، بین ۳ تا ۴ است که مربوط به دمای منفی ۱۸-۱۹ درجه سانتیگراد است . شاید با سهل انگاری خود شما درجه آن را به حداقل رساندید که باعث بالا رفتن دمای فریزر شده است.

7 علت یخ نزدن محفظه فریزر در یخچال
۷ علت یخ نزدن محفظه فریزر در یخچال

دلایل یخ نزدن محفظه فریزر در یخچال :

تعدادی از خرابی هایی که باعث یخ نزدن محفظه فریزر در یخچال شده و بررسی آنها نیاز به حضور تعمیر کار دارد عبارتند از:

۱.    خرابی کمپرسور 

خرابی کمپرسور فریزر نتیجه فرسودگی است که در طول کارکرد طولانی مدت دستگاه یا به دلیل بار بیش از حد روی موتور اتفاق می افتد (به عنوان مثال، شما ترموستات فریزر را در هوای گرم روی حداکثر دما تنظیم کنید) .رفع مشکل کمپرسور معمولا نیاز به تعویض دارد.

۲ . خرابی سنسور هوای فریزر 

در این حالت ، برد کنترل دستگاه اطلاعاتی مبنی بر اینکه دمای فریزر زیر دمای تنظیم شده است دریافت نمی کند و موتور را برای خنک کردن روشن نمی کند. در این صورت موتور کار می کند اما برای مدت طولانی مکث می کند (برای یخچال های کنترل الکترونیکی). برای رفع مشکل سنسور نیاز به تعویض دارد.

۳ . از کار افتادن ترموستات فریزر 

ترموستات خراب به برد کنترل یخچال اطلاع نمی دهد که دمای محفظه فریزر دستگاه گرم است، بنابراین عنصر کنترل ، موتور را برای خنک کردن فریزر (در مدل های تک کمپرسور) سوئیچ نمی کند یا اصلا موتور را روشن نمی کند. (در مدل های دو کمپرسور). در نتیجه موتور کار می کند، اما مکث های طولانی ایجاد می کند (برای یخچال های الکترومکانیکی).
برای رفع مشکل کار نکردن محفظه فریزر در یخچال هنگام از کار افتادن تنظیم کننده دما ، تعویض ترموستات دستگاه ضروری است.

۴. خرابی شیر سوئیچینگ در یخچال های تک کمپرسور با سیستم نوفراست و اواپراتور 

شیر سوئیچینگ خراب قدرت کافی برای خنک کردن فریزر ندارد. در نتیجه فریزر گرم است . فریزر خنک میشود، اما به اندازه کافی سرد نیست.

۵. فریون نشت کرده است

این مشکل برای مدل هایی با فریزر پایین و اواپراتور در محفظه یخچال معمولی است. انسداد در سیستم زهکشی باعث جمع شدن آب در زیر کشوهای میوه و سبزیجات می شود و به بالا و جلوی فریزر می چکد. در این مکان یک مدار فولادی وجود دارد که توسط قطعه ای پلاستیکی محافظت می شود. اگر آب به مدار فولادی برسد، خوردگی شروع می شود. متعاقباً این خرابی منجر به ظهور سوراخ هایی می شود که از طریق آن فریون نشت می کند.
در نتیجه زنگ زدگی روی بدنه در قسمت فریزر ایجاد شده یا فریزر ضعیف یخ می زند یا اصلا یخ نمی زند (برای یخچال هایی که فریزر در پایین دارند)
برای رفع مشکل آب بندی و دوباره پر کردن سیستم با فریون ضروری است.

۶. مدار خنک کننده آسیب دیده است و فریون نشت کرده است. 

این مشکل معمولا با شکستن یخ یا ریختن یک کاسه آب داغ در داخل فریزر برای یخ زدایی ایجاد می شود . توجه داشته باشید که نباید برای یخ زدایی یخچال خود عجله کنید . شکستن یخ یا یخ زدایی با گرما محتمل ترین راه برای آسیب رسندن به یخچال است. فقط مدل های قدیمی می توانستند چنین عملیاتی را تحمل کنند. در نتیجه این کار ، فریزر بعد از یخ زدایی یخچال کار نمی کند .
برای رفع مشکل ، باید محل آسیب را پیدا کرده، سیستم را آب بندی کنید و با مبرد شارژ کنید.

۷. خرابی برد کنترل 

در این حالت ، یخچال از نظر ظاهری در نظم کامل است ، اما فریزر یخ نمی زند ، زیرا برد کنترل ، دستور خنک کردن فریزر را نمی دهد. در نتیجه باعث کار نکردن محفظه فریزر در یخچال می شود و هیچ علائم اضافی وجود ندارد. برای رفع مشکل ، تعمیرکار برد دستگاه را تعویض می کند.

لازم به ذکر است ، تعمیر یخچال را باید به تعمیرکاران مجاز و معتبر بسپارید تا عیب یابی و تعمیر آن با دقت و کیفیت بالا انجام شود.
برای دسترسی به تعمیرکار یخچال در کرج ، کافی است با ماهان سرویس تماس بگیرید تا بلافاصله با اعزام تکنسین ، در محل اقدام به تعمیر یخچال نماید .
با ماهان سرویس تماس بگیرید .  ۰۹۳۵۳۰۰۱۶۹۵
www.arvandoxin.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا